Для правильного аналізу керівнику необхідно розвивати певні знання й уміння:
-
знати психологічні, дидактичні та
педагогічні вимоги до уроку;
-
уміти оцінювати навчально-виховний
процес;
-
уміти критично аналізувати елементи й
етапи уроку;
-
знати зміст матеріалу предмета, який
необхідно проаналізувати;
-
уміти оцінювати правильність діяльності
вчителя;
-
відслідковувати впровадження в
навчальний процес інноваційних підходів і нових технологій з метою підвищення
ефективності процесу навчання;
-
уміти ставити мету відвідування уроку та
складати програму спостереження;
-
формулювати висновки за результатами
аналізу та рекомендації для вчителя.
В практиці директора школи застосовуються різні типи аналізу уроку, все
залежить від того, яку мету ставить перед собою керівник. Це може бути і
загальна оцінка навчально-виховної функції уроку, розв’язання освітнього,
виховного й розвивального завдання, оцінка їх реалізації, а також вивчення
реалізації триєдиної мети уроку, використання розвивальних методів, вивчення
способів активізації пізнавальної діяльності, формування загальнонавчальних
умінь і навичок у школярів тощо.
Найбільш вичерпний із усіх типів аналізу є комплексний. Це одночасний аналіз
дидактичних, психологічних та інших основ уроку або системи уроків.
Під час аналізу оцінюють такі якісні характеристики роботи вчителя як
цілеспрямованість його діяльності на уроці, характер взаємин з учнями,
диференційований підхід до навчання, уміння приводити до змісту навчального
матеріалу методи навчання й форми організації пізнавальної діяльності та інше.
Звичайно, оцінювання навчального заняття не закінчується на характеристиці цих
критеріїв, оскільки результати діяльності учнів на уроці є також критеріями
оцінки роботи вчителя.
Під час вивчення системи роботи вчителя зазвичай використовую схему аналізу
уроку Г. Коджаспірової.
Крок 1. Місце уроку в системі уроків з теми або підтеми, правильність
постановки мети уроку.
Крок 2. Організація уроку:
-
тип уроку;
-
структура уроку;
-
відповідність побудови уроку його змісту
та поставленій меті;
-
підготовленість класу до уроку;
-
раціональне використання часу.
Крок 3. Зміст уроку:
-
науковість матеріалу, його відповідність
для різних етапів уроку й видів діяльності учнів;
-
відповідність змісту уроку вимогам
програми, за якою працює вчитель;
-
виховна спрямованість уроку;
-
розкриття вчителем практичної значимості
знань; навчання учнів застосовувати свої знання на практиці;
-
зв’язок досліджуваного матеріалу з
вивченим раніше; міжпредметні зв’язки;
-
мова вчителя: грамотність, емоційність,
лексичне багатство;
-
якість знань учнів, їхніх умінь і
навичок.
Крок 4. Методика проведення уроку:
-
обладнання уроку, використання наочних
засобів, дидактичного матеріалу;
-
методи та прийоми, їх доцільність;
-
постановки мети та підведення підсумків
уроків;
-
робота з слабко встигаючими учнями;
-
система оцінювання знань учнів вчителем.
Крок 5. Спілкування вчителя: тон, стиль взаємин, манера спілкування з
класом та окремими дітьми.
Крок 6. Робота й поведінка учнів на уроці.
-
активність класу та окремих учнів;
-
зацікавленість учнів матеріалом уроку;
відношення до уроку та вчителя;
-
дисциплінованість та організованість;
-
мова учнів.
Крок 7. Загальні висновки.
Крок 8. Методичні рекомендації за результатами аналізу.
Зразок
розгорнутого аналізу уроку української мови
Предмет українська мова
Мета відвідування: формування
загальнонавчальних умінь і навичок у школярів.
Навчальна документація вчителя: календарно-тематичне
планування складено відповідно до вимог програмового матеріалу, вчитель має
поурочний план, використовує дошку.
Обстановка у класі: в класі чисто, освітлення вистачає для
повноцінної роботи учнів, використовуються роздатковий матеріал, ТЗН не
застосовуються, на дошці записано число та тему уроку.
Тема уроку: «Звукове
значення букв я, ю, є, ї, щ»
Відповідність програмі,
календарно-тематичному плану: урок відповідає змісту програмового матеріалу
та календарно-тематичному плану
Мета уроку (навчальна, розвивальна,
виховна): поглибити й систематизувати знання учнів з теми
«Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї»; навчити учнів
визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові;
формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати звуки, букви, зокрема я, ю, є,
ї; забезпечити тренування мовних органів системою вправ; розвивати фонематичний
слух, навички звукопису; виховувати інтерес до усної народної творчості,
традицій.
Тип уроку: формування та
засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання. Наочність. Доцільність використання. Відповідність навчальним,
естетичним, гігієнічним вимогам: додаткове обладнання не
використовується, на дошці записано число, класна робота та тема уроку,
індивідуальні завдання для учнів.
Організація класу: вчитель швидко організовує клас до
уроку, вимагає цілковитої уваги та готовності до роботи, в цьому спирається на
помічника в класі.
Повідомлення теми, мети; мотивація навчальної діяльності; прогнозування
результатів: тема уроку записана на дошці, мету повідомляє
вчитель, спільно визначають очікувані результати.
Перевірка вивченого матеріалу.
Опитування (фронтальне, індивідуальне, усне,
письмове, комбіноване): перевірка
домашнього завдання здійснюється за допомогою індивідуальних карток та на
дошці. Проводиться опитування за допомогою методу «Закінчи речення».
Результати опитування: вчитель
коментує відповіді учнів, вимагає повної відповіді, але оцінювання на цьому
етапі не здійснювалося.
Оцінювання вмотивоване, проте слід було оцінити всіх учнів зразу після
перевірки домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя.
Робота з підручником. Розгляд таблиці «Співвідношення звуків та букв»:
- Звукове значення букв щ та ї.
Первинне усвідомлення навчального матеріалу
1. Робота зі схемою на дошці.
2. Робота з таблицею «Співвідношення
звуків та букв». Розгляд прикладів.
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Хто швидше» - виписати у дві
колонки слова: однакова кількість букв і звуків та більше звуків ніж букв.
2. Робота з підручником. Вправа 195.
Записати слова фонетичною транскрипцією, визначити кількість звуків і букв
(робота в зошиті та індивідуально біля дошки): дзюдоїст, слов’янський, радощі,
сяє.
Узагальнення і систематизація знань: завдання-жарт: допомогти кішці дійти до
мишки, змінивши слово за допомогою одного звука.
Підсумок: не проводиться.
Домашнє завдання: домашнє завдання за підручником:
вивчити табличку та виконати вправу.
Крок 1. Урок є частиною системи уроків з теми «Фонетика. Графіка. Орфоепія.
Орфографія». Мета сформульована відповідно до програмових вимог, однак її тези
об’ємні, не відповідають можливостям учнів 5 класу. Слід практикувати стислі та
більш конкретні положення мети для того, щоб повністю її реалізовувати. Так
частина мети «розвивати фонематичний слух, навички звукопису; виховувати
інтерес до усної народної творчості, традицій» залишилася поза увагою вчителя
протягом уроку.
Крок 2. Структура уроку чітка, проте не
приділено увагу підсумку уроку. Оцінювання проводиться після дзвінка, що є суттєвим
недоліком. Побудова відповідає
змістовому наповненню, частково – поставленій
меті. Не було завдань, які б розкривали виховну мету. Час використано
нераціонально. Клас до уроку підготовлений. Для вдосконалення позитивних
якостей уроку вчителеві слід продумувати
структуру уроку, дотримуватися її, урізноманітнити практичні завдання,
застосовувати диференціацію на уроці та при постановці домашнього завдання. Не
допускати порушення регламенту уроку. При оцінюванні строго дотримуватися критеріїв оцінювання учнів з предмету.
Крок 3. Вчитель ерудований, знає фактичний матеріал, Зміст відповідає
програмі (Програма
для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5-9
класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою
навчання. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими
наказом Міністерства від 29.05.2015 № 585), реалізується як мовна так і мовленнєва
змістова лінія. Вчитель контролює виконання поставленого завдання. Його мова
відповідає літературним вимогам: емоційна, образна, виразна, багата.
Крок 4. На уроці застосовуються такі інноваційні засоби навчання як гра,
метод незакінченого речення. Вчитель використовує для пояснення нового
матеріалу схеми та таблиці, ставить до учнів навідні запитання, пропонує
проаналізувати приклади, записані на дошці, та зробити висновки щодо звукового
значення букв я, ю, є, ї. Завдання продумані: застосовуються у послідовності
від легшого до складнішого. В процесі пояснення та подальшого дослідження
мовного матеріалу вчитель опирається на
базові знання учнів, пропонує навести власні приклади. Коментує
відповіді учнів. Потрібно застосовувати вправи для активізації розумової
діяльності, це допоможе динамізувати темп уроку та зацікавити дітей. Суттєвим недоліком у роботі вчителя є
відсутність системи оцінювання під час уроку. Недостатню увагу приділено роботі
із слабковстигаючими учнями.
Крок 5. У спілкуванні з учнями вчитель толерантний, уважний. Слідкує за
тим, щоб діти з повагою ставилися один до одного, особливо коментуючи відповіді
товаришів.
Крок 6. Не всі діти беруть активну участь в роботі, рівень засвоєння
фактичного матеріалу – середній та достатній. Вміють робити звуковий запис
слова, але відчувають труднощі у поясненні виконаної роботи, завдання виконують
повільно, невпевнені у своїх відповідях. Лексичний запас недостатній, потрібно
більше працювати над збагаченням термінологічного словника учнів.
Крок 7.
1.
Аналізований урок є задовільним.
Триєдина мета уроку сформульована не досить чітко, вчителю не вдалося досягнути
її на уроці повністю. Учні виявили середній та достатній рівень знань,
розуміють вчителя, вміють виконувати поставлені завдання, але темп роботи
повільний.
2.
Методи навчання відповідають поставленій
меті (гра, метод незакінченого речення, постановка різнопланових запитань,
робота зі схемами, з підручниками, індивідуальні картки), це сприяє формуванню загальнонавчальних
умінь і навичок у школярів.
3.
Навчальні ситуації сприяли розвитку пізнавальних
можливостей учнів.
4.
Зі структури уроку невиправдано випав
етап підведення підсумків, оцінювання проводилося на перерві.
Крок 8.
Рекомендації:
1.
Опрацювати навчально-методичний посібник
Наволокової Н. П. «Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій».
2.
При плануванні продумувати тему, мету,
структуру уроку та її фактичне наповнення. До кожного уроку відповідно до
програми розробити чіткий поурочний план (технологічну карту).
3.
За допомогою різних методів активізувати
роботу учнів на всіх етапах уроку.
4.
Повторно опрацювати Критерії оцінювання
учнів з предмету, строго дотримуватись вимог. Урізноманітнити методику контролю
знань учнів.
5.
Проінформувати
учнів про способи та порядок виконання домашнього завдання. Застосовувати
диференціацію.
6.
Відвідувати уроки вчителя «вищої
кваліфікаційної категорії».
Аналіз даного уроку допоможе вчителю зрозуміти недоліки своєї роботи та
виправити їх.
Оцінювання та самооцінювання навчального заняття допоможе сформувати у
кожного члена педагогічного колективу основи для розуміння уроку як складної,
цілісної системи. Системи, яка передбачає створення та розвиток стосунків
співпраці між учителем та учнем, учительським та учнівським колективами, між
адміністрацією школи та вчителями. Допоможе вчителю оволодіти системою
визначення та реалізації мети уроку, глибокого розуміння ролі, взаємодії й
відповідності один одному кожного компонента уроку. Тільки якісний, продуманий
вчителем урок забезпечить міцні усвідомлені знання.
Немає коментарів:
Дописати коментар